Auto Achtergrond conseils 4x4 full Tips en advies

Onze adviezen voor 4x4

Het bedwingen van hellingen, het oversteken van geulen, het doorkruisen van rivieren, het aanpassen van de bandenspanning aan de eigenschappen van de weg, … wanneer u iets wil aanleren, leer het dan van experts: BFGoodrich heeft meer dan 200 titels voor rally’s en rally-raids op haar palmares staan, waaronder de vermaarde Baja 1000, Dakar, Australische Safari en de Wereldbeker rally-raids. We kunnen stellen dat BFGoodrich de passie voor en de beheersing van het offroad rijden heeft
Omdat men niet kan improviseren voor rijden op onverharde wegen, ontdek hier enkele basistechnieken.

De 4x4-band kiezen die is aangepast aan uw behoeften

Bij elke bestuurder van een 4x4 past wel een BFGoodrich-band. 

Om meer te weten over de band die beantwoordt aan uw verwachtingen, raadpleeg ons 4x4-gamma of gebruik onze bandenkiezer.

BFGoodrich beveelt u aan om 4 identieke banden te monteren op 4x4-voertuigen (zelfde merk, zelfde profiel, zelfde laad- en snelheidssymbolen), maar ook dat u de aanbevelingen van de autoconstructeur volgt.

We kunnen de 4x4-banden indelen per gebruikscategorie, afhankelijk van het soort ondergrond waaraan ze zijn aangepast

4x4-band voor op de weg: voor personenauto's voor op de weg met 4x4-aandrijving

  • Reageren snel en zijn uiterst nauwkeurig, zowel in bochten als op rechte wegen
  • Bestemd voor een gebruik in de stad en op autosnelwegen


Gemengde band: voor 4x4-voertuigen van het SUV-type

  • Diep ingesneden groeven en scherp design
  • Versterkte structuur en zijwanden
  • Polyvalent: presteert net zo goed op de weg als offroad


All Terrain band “Off Road”: voor een gebruik buiten de gewone weg en in het terrein

  • Grote rubberen profielblokken
  • Zeer hoge verhouding van de profielgroeven (50%)
  • Grote diepte van de groeven: 13 tot 17 mm
  • Versterkte structuur en zijwanden
  • Uitzonderlijke prestaties offroad


Een transformatie van de afmetingen doorvoeren

Waar gaat het om?

Om het gebruik van het voertuig te wijzigen, te streven naar nieuw prestaties of gewoonweg de algemene look van het voertuig te veranderen, kunnen bepaalde constructeurs van 4x4's banden willen monteren van verschillende afmetingen.

De wegcode is volledig van toepassing op 4x4’s en de transformatie van de afmetingen moet steeds gebeuren volgens strikte regels.
De voorzorgsmaatregelen die u moet nemen

BFGoodrich raadt u aan de volgende aanbevelingen te volgen alvorens de afmetingen van uw banden te wijzigen:

  • De belastingsindex moet hoger zijn dan of gelijk zijn aan die van de oorspronkelijke band en moet aangepast zijn aan de maximale belasting per wielas van het voertuig. Het snelheidssymbool moet gelijk of hoger zijn voor banden zonder het merkteken M+S. Voor banden met het merkteken M+S mag het snelheidssymbool lager zijn, op voorwaarde dat het voertuig voorzien is van het etiket waarop het nieuwe snelheidssymbool vermeld staat.
  • Het voertuig moet uitgerust zijn met 4 identieke banden (zelfde afmeting, zelfde merk, zelfde profiel, zelfde laadindex en snelheidssymbool en zelfde gebruikscategorie) om mechanische problemen op het vlak van de transmissie te vermijden en optimale prestaties te waarborgen. Volg de aanbevelingen van de autoconstructeur.
  • Controleer of de nieuwe banden de mechanische elementen of de koetswerkonderdelen niet raken. Bovendien mogen de banden niet uitsteken buiten de spatborden van de 4x4. Controleer of het wiel compatibel is met de afmeting van de band.
  • De transformatie van de afmeting van een voertuig is in alle gevallen gereglementeerd. Het is belangrijk zich tot een professional te richten alvorens een transformatie door te voeren.
     

Rijaanwijzingen voor een 4x4

Wilt u leren rijden buiten de verharde paden? Leer het dan van experts. BFGoodrich heeft meer dan 200 titels in rally’s en rally-raids in de wacht gesleept, waaronder de vermaarde Baja 1000 en Dakar-rally.
Offroad rijden kan leuk zijn maar het is een heel andere manier van rijden.
Alvorens u buiten de verharde paden te wagen, raden we u aan de basistechnieken te leren zodat u niet in een hachelijke situatie komt te zitten.

De modderpoel

Alvorens in de modderpoel te rijden, neem eerst de tijd om:

  • het terrein te bestuderen en het traject te bepalen
  • eventuele stukken hout te verwijderen
  • voor- en achteraan riemen aan te brengen
  • de bandenspanning indien nodig te verlagen tot 1,5 bar
     

Nu bent u klaar om de modderpoel te doorkruisen :

  • de blokkering van het differentieel gebruiken
  • schakel naar de 2de of 3de versnelling
  • handhaaf een constante snelheid
  • wanneer het voertuig tot aan de bodem in de modder zit en niet meer vooruit gaat, ga dan achteruit om opnieuw aan grip te winnen.
     

Als u eenmaal uit de modderpoel bent :

  • reinig de banden en de wielen
  • breng de bandenspanning terug op het normale niveau


De doorwaadbare plaats

Alvorens de doorwaadbare plaats in te rijden, neem de tijd om:

  • De doorwaadbare plaats af te speuren en gaten, stenen, stronken op te sporen
  • een traject en een punt om de doorwaadbare plaats te verlaten, te bepalen
  • de waterdichtheid van het voertuig te controleren
  • de bandenspanning te verlagen tot 1,5 bar

     

Nu bent u klaar om de doorwaadbare plaats in te rijden:

  • rij het water zachtjes in bij een constante snelheid
  • wanneer de motor in het midden van de doorwaadbare plaats stilvalt, probeer dan zeker en vast niet het voertuig opnieuw te starten. Het risico bestaat dan dat via de uitlaatdemper water of zelfs lucht wordt opgeslorpt wanneer de motor opnieuw wordt gestart. U moet uw wagen er laten uittrekken, met de motor uitgeschakeld

     

Als u eenmaal de doorwaadbare plaats hebt doorkruist

  • breng de bandenspanning terug op het normale niveau
  • kijk onder het voertuig om gras en takjes te verwijderen

     

Het oversteken van geulen

Neem eerst de tijd om:

  • het terrein te bestuderen
  • de differentiëlen te blokkeren

     

Nu kunt u verder gaan:

  • schakel naar de lage tweede versnelling, zowel op vlak terrein als op een helling
  • bij het afdalen, schakel naar de lage eerste versnelling en rem zachtjes zonder de wielen te blokkeren.
  • wanneer u niet meer vooruitgaat, schakel in achteruitrijstand en rij achteruit. Doe een nieuwe poging via een ander traject.

     

Rijden op een helling

Een helling oprijden :

  • de differentiëlen blokkeren
  • rij de helling op in lage eerste of tweede versnelling
  • begin de helling op te rijden
  • wanneer u niet verder kunt, rem dan snel door op de remmen te gaan staan. De motor valt stil. Ontkoppel en schakel daarna in achteruit
  • start de motor opnieuw in ontkoppelde stand en laat u achteruit bollen waarbij u remt met de motor

     

Een helling afrijden:

  • begin de helling in lage eerste versnelling
  • blokkeer het centrale differentieel
  • nooit ontkoppelen
  • rem op de motor om het afrijden onder controle te houden
  • wanneer de helling zeer steil is, gebruik de rem in combinatie met de motorrem en ga cm per cm verder
  • wanneer het voertuig slipt, geef dan een beetje gas om opnieuw grip te krijgen

     

Een trap oprijden:

  • wanneer de trap opgereden wordt en niet hoger is dan 50 cm, neem hem dan recht; wanneer hij hoger is, neem hem dan in een hoek van 45°
  • wanneer de trap afgereden wordt, neem hem altijd recht
  • schakel in lage eerste versnelling
  • rij de voorwielen tot tegen de trap en stop
  • geef een stoot gas om de voorwielen erop te trekken
  • rij de achterwielen tot tegen de trap
  • geef een stoot gas om de achterwielen erop te trekken
  • wanneer een trap wordt afgereden, ga cm na cm vooruit waarbij de daling wordt gecontroleerd met de remmen

     

Een helling bedwingen

Neem eerst de tijd om

  • de helling te evalueren en de obstakels te inventariseren die de hellingsgraad en het risico op kantelen zouden kunnen verhogen (vertrouw niet op de inclinometer)
  • anticipeer het traject en voorzie de uitrijzone
  • laat lucht uit de banden, maar niet te veel om te vermijden dat de band van de velg loopt



Om de helling te bedwingen

  • vermijd remmen
  •  nooit ontkoppelen
  •  de differentieelblokkering niet gebruiken
  • rij de helling in lage eerste versnelling op
  •  ga de helling op en richt de voorwielen voorzichtig naar het opgaande deel van de helling en ga verder als een krab
  •  wanneer je wegglijdt, draai de voorwielen onmiddellijk naar de onderkant van de helling
  •  wanneer je kantelt, draai de voorwielen naar het neergaande deel van de helling en daal af

     

Na het bedwingen van de helling:

  •  breng de bandenspanning terug op het vereiste niveau



Een hindernis of een talud oprijden:

  • Zet het voertuig in een hoek van 45° voor de hindernis
  • Voorzie een vrij grote uitrijzone
  • Blokkeer de differentiëlen
  • Rij de hindernis op in lage 1ste versnelling
  • Wanneer je niet verder kunt, ga terug en probeer opnieuw via een ander traject
  • Eenmaal je goed geplaatst bent en stabiel staat, geef een stoot gas
  • Laat het gaspedaal los van zodra de achterwielen de hindernis gepasseerd zijn
De browser die u gebruikt, wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website