Problemen met banden
Hier volgen een aantal algemene antwoorden op veelvoorkomende problemen met banden
WAAROM SLIJTEN MIJN BANDEN ZO SNEL?
De slijtage of levensduur van banden hangt af van vele factoren: rijstijl en rijgedrag, geografische locatie, type voertuig, type band, hoe de auto wordt onderhouden, hoe banden worden onderhouden, enz.
Daarom is het niet mogelijk om aan te geven hoeveel kilometers een band meegaat.
Onze Beperkte Garantie dekt fabricage- en materiaalfouten voor de levensduur van het loopvlak of 6 jaar na de originele aankoopdatum, afhankelijk van wat zich het eerste voordoet. Wij bieden geen garantie op het kilometrage van de banden waarmee uw voertuig oorspronkelijk is uitgerust.
Wij raden u aan om de banden/het voertuig te laten controleren door een erkende BFGoodrich-dealer of automonteur in uw buurt, om vast te stellen of een mechanisch probleem of een onderhoudsprobleem misschien de oorzaak is van de snelle of ongelijke slijtage.
VALLEN GATEN EN SNEETJES IN DE BAND ONDER DE GARANTIE?
Onze garantie dekt fabricage- en materiaalfouten voor de levensduur van het loopvlak of 6 jaar, afhankelijk van wat zich het eerste voordoet. Schade aan banden door wegbeschadigingen, sneetjes, gaatjes, obstakels enz. wordt niet gedekt.
ER ZIT EEN BOBBEL OF UITSTULPING AAN DE ZIJKANT VAN MIJN BAND, WAT MOET IK DOEN?
Een bobbel of uitstulping in de zijwand van de band kan komen door schade die is ontstaan door contact met een stoeprand, een gat in de weg of een ander voorwerp.
Een band die dergelijke schade vertoont, valt niet onder de garantie.
Treedt dit op dan adviseren wij u om uw auto direct naar een geautoriseerde BFGoodrich Dealer te brengen want dit kan de veiligheid van uw auto ernstig in gevaar brengen.
WAAROM SLIJTEN MIJN BANDEN IN HET MIDDEN HARDER DAN AAN DE ZIJKANTEN?
Wanneer het loopvlak in het midden sneller slijt dan aan de randen, kan dat komen doordat de belading voor een te hoge bandenspanning zorgt, de velgbreedte te smal is, de band niet goed gemonteerd is, er een slippartij is geweest, de banden niet goed onderling gerouleerd zijn, er agressief opgetrokken is of, bij bepaalde bandtypen zoals performance banden, doordat er te weinig lucht in de banden zit.
Raadpleeg een geautoriseerde BFGoodrich Dealer voor nadere inspectie van de band.
WAAROM SLIJT MIJN BAND NIET GELIJKMATIG?
Wanneer de schouder van het loopvlak aan één kant van de band sneller slijt dan het aangrenzende loopvlak, kan dit tal van oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerde uitlijning voor en/of achter (sporing of wielvlucht), losse of versleten onderdelen van de wielophanging, te hard door de bochten rijden, een verkeerd bandenroulatiesysteem, verkeerd gebruik, sterk schuinaflopende wegen of ongelijke montage.
Raadpleeg een geautoriseerde BFGoodrich Dealer voor nadere inspectie van de band.
WAT MOET IK DOEN ALS MIJN AUTO NAAR ÉÉN KANT TREKT?
Een verkeerde uitlijning kan de bestuurbaarheid nadelig beïnvloeden. De instellingen voor wielvlucht, askanteling en sporing kunnen worden gecontroleerd aan de hand van een uitdraai van de bandenwerkplaats of uw dealer.
Als de banden gelijkmatig afgesleten zijn, is de uitlijning in orde. Trekt de auto nog, dan dienen de voorbanden omgewisseld te worden (mits ze geen richtinggebonden profiel hebben) om te kijken of het scheeftrekken verandert van richting.
De verwisseling dient te worden uitgevoerd door een erkende monteur of BFGoodrich-dealer.
WAT MOET IK DOEN ALS DE KOORDLAGEN VAN MIJN BANDEN ZICHTBAAR ZIJN?
Koordmateriaal onder de groeven of inkepingen van het loopvlak kan zichtbaar worden door te weinig lucht in de banden, een foute uitlijning, losse/versleten ophangingsonderdelen, te hard door de bochten rijden, een verkeerd bandenroulatiesysteem, verkeerd gebruik, zeer schuinaflopende wegen of verschillende manieren van montage.
Als het koordmateriaal zichtbaar is, moet de band worden vervangen.