Rijgids: Bandendefinities
Alles wat u altijd al hebt willen weten over het rijden, maar dat u nooit hebt durven vragen…? Nu ja, niet precies, maar hier hebt u al enkele adviezen over de manier waarop u het beste uit uw banden kunt halen en hoe u in alle veiligheid op weg kunt gaan.
Het feit dat u BFGoodrich-banden hebt, is alvast een zeer goed begin, maar de manier waarop u rijdt en de plaatsen waar u rijdt zijn factoren die net zo belangrijk zijn.
Enkele definities
Verslaafd aan het stuurwiel, onvoorwaardelijke fan van 4x4's, liefhebber van mooie auto’s of gewoonweg onbuigzame bestuurder, … u kunt allemaal de nieuwe rijsensaties ontdekken. Een zo groot aantal mensen in alle omstandigheden het plezier van een sportieve, beheerste en compromisloze rijstijl bieden … Dat is de missie die BFGoodrich zichzelf oplegt; enkele definities hieronder verschaffen u de noodzakelijke basis.
HET LEXICON VAN DE RIJHANDLEIDING
Reactievermogen
Geeft aan hoe snel en precies de band/het voertuig reageert op stuurbewegingen van de bestuurder. Deze reactie kan de "sportivititeit" van de band definiëren.
VERPLAATSING VAN DE BELASTING
VERPLAATSING VAN DE BELASTING VOORAAN-ACHTERAAN
Het gaat om de verplaatsing van het gewicht naar de voor- of achterzijde van het voertuig, afhankelijk van het feit of u remt of gas geeft.
Wanneer u versnelt, heeft de voorzijde van uw voertuig de neiging naar boven te komen en de achterzijde de neiging naar beneden te gaan. Dan spreekt men van een verplaatsing van de belasting naar achter. In dit geval draagt de achterzijde het gewicht van het voertuig.
Wanneer u remt, vertoont de voorzijde van uw voertuig de neiging naar beneden te gaan en de achterzijde de neiging naar boven te gaan. Dan spreekt men van een verplaatsing van de belasting naar voren. De voorzijde draagt het volledige gewicht van het voertuig.
ZIJWAARTSE VERPLAATSING VAN HET GEWICHT
Wanneer het voertuig een bocht aansnijdt, wordt het gewicht verplaatst van de wielen aan de binnenkant van de bocht naar de wielen aan de buitenkant van de bocht, als gevolg van de centrifugale of laterale kracht die inwerkt op het voertuig.
OVERSTUUR EN ONDERSTUUR
OVERSTUUR
Men spreekt van overstuur wanneer de achteras sterker afdrijft dan de vooras. Het voertuig lijkt verder te willen draaien dan wat gevraagd wordt. Uw voertuig vertoont de neiging achterste voren te willen gaan.
ONDERSTUUR
Men spreekt van onderstuur wanneer de vooras sterker afdrijft dan de achteras. Het voertuig lijkt rechtdoor te willen gaan hoewel u de wielen hebt gedraaid. Uw voertuig vertoont de neiging uit de bocht te vliegen.
4X4-TREKKRACHT
De trekkracht bij een 4x4 is te vergelijken met de “grip” op asfalt.Als 4x4-banden een uitstekende trekkracht hebben, zullen ze uitstekende grip hebben op alle soorten ondergrond: asfalt, steentjes, zand, modder, enz.
SLIPHOEK
De sliphoek is het verschil tussen de richting waar een band naartoe wordt gestuurd en de richting waarin het voertuig zich beweegt.
REMKOPPEL
Populaire techniek bij dragster-racers om de snelheid bij vertrek van de startlijn te verbeteren; bestaat uit het gebruiken van de remmen en tezelfdertijd gas te geven, waardoor het aantal omwentelingen per minuut van de motor wordt verhoogd tot op het ogenblik waarop de remmen worden los gelaten.
SLIPPEN
Deze term beschrijft een verlies aan grip in een bocht of wanneer wordt wordt vertrokken vanaf een stilstaande start. De banden glijden in plaats van grip te hebben op het oppervlak van de weg.