OFFROAD RIJTIPS: ALLES WAT U MOET WETEN OVER VIERWIELAANDRIJVINGSYSTEMEN
Als u een liefhebber bent van off-roaden, is het niet de vraag óf u vierwielaandrijving (4WD) nodig heeft, maar wánneer u dat nodig heeft. Door uw voertuig in de vierwielaandrijvingstand te zetten, worden het koppel en de grip verdeeld naar alle vier de wielen, om zo de kans te verkleinen dat uw voertuig zich vastrijdt. Niet alle vierwielaandrijvingsystemen werken hetzelfde, dus voordat u problemen tegenkomt in de offroad wereld, is het beter als u weet hoe gebruik te maken van uw configuratie.
IN- OF UITSCHAKELBARE VIERWIELAANDRIJVING
Inschakelbare 4WD, of 4WD op aanvraag, is een systeem waarmee 4WD gebruikt kan worden wanneer het nodig is. Wanneer 4WD niet is ingeschakeld, fungeert het voertuig als een 2WD-voertuig, waarbij het gehele koppel naar de achterwielen gaat. Het gebruiken van 2WD leidt tot veel brandstofbesparing op de snelweg. Voertuigen met inschakelbare
4WD zouden alleen op de weg
in de 2WD-stand gereden moeten worden om torsie in de aandrijflijn te voorkomen. Wanneer het voertuig zich in 4WD bevindt, zullen inschakelbare systemen het niet toestaan dat de voorste en achterste assen op verschillende snelheden draaien, omdat er geen differentieel aanwezig is in de tussenbak. Een inschakelbaar 4WD voertuig kan in 2WD werken, 4WD Hoog en 4WD Laag.
FULL-TIME 4WD
Full-time 4WD, of permanente 4WD, is een systeem dat altijd alle vier de wielen aandrijft.
Een differentieel in de aandrijflijn maakt het mogelijk om voortdurend gebruik te maken van 4WD op alle ondergronden. Dit differentieel voorkomt torsie in de aandrijflijn doordat de voorste en achterste aandrijfassen met verschillende snelheden kunnen draaien. Als u een bocht maakt, vertraagt het binnenste wiel en versnelt
het buitenste wiel. Veel full-time voertuigen hebben een centraal slotdifferentieel dat bediend kan worden met een elektronisch tractiebeheersysteem of een handmatige vergrendeling. Een full-time 4WD voertuig kan in 4WD Hoog en 4WD Laag werken.
DE VIERWIELAANDRIJVING INSCHAKELEN
ALL-WHEEL DRIVE
Net zoals voertuigen met 4WD, gebruiken AWD-voertuigen een centraal differentieel om alle vier de wielen aan te drijven. De meeste AWD-voertuigen hebben echter geen tussenbak die de toevoer splitst en 50/50 verdeelt van voren naar achteren, waardoor ze meestal werken als voertuigen met voorwielaandrijving en enkel koppel
leveren aan de achterste wielen wanneer dat nodig is. Automatische sensoren bepalen wanneer een wiel grip verliest en leveren vervolgens koppel aan de wielen die wel grip hebben.
AWD wordt voornamelijk op verharde wegen gebruikt. In sommige gevallen kan het handig zijn bij lichte offroad omstandigheden, maar het zou geenszins verward moeten worden met een echt 4WD voertuig.
TRACTION CONTROL
Veel nieuwere voertuigen zijn uitgerust met een versie van traction control. Traction control zorgt ervoor dat het voertuig rechtuit blijft bewegen door de computer erop te wijzen om waar nodig te remmen, om zo te voorkomen dat de wielen doorslippen en grip verliezen. Het systeem bestaat soms uit een eenvoudige aan-/uitknop of soms uit een systeem met meerdere instellingen. Bekijk uw gebruikershandleiding
om meer te leren over de capaciteiten.
2WD HOOG
Gebruikt voor normaal gebruik op de snelweg. Koppel wordt enkel geleverd aan de voor- of achterwielen wat zorgt voor hogere brandstofbesparing.
4WD LAAG
Biedt meer koppel, niet meer grip. 4WD Laag wordt gebruikt om in moeilijk terrein te rijden met lagere snelheden wanneer meer koppel nodig is. Het kan ook worden gebruikt bij het trekken van voertuigen.
4WD HOOG
Wordt gebruikt op onverharde wegen en makkelijkere offroad paden die een consistente beweging vereisen. Verkleint de kans op slippen en spinnende wielen op ondergronden zoals sneeuw en modder.