OFF ROAD RIJTIPS: WAT ZIJN DIFFERENTIËLEN ?
Zonder differentiëlen zou autorijden erg moeilijk zijn.
Differentiëlen zijn ontworpen zodat wielen op dezelfde as kunnen draaien met verschillende snelheden. Dit is belangrijk bij het nemen van bochten, omdat de buitenste wielen dan sneller moeten draaien dan de binnenste, omdat ze een grotere afstand moeten afleggen in minder tijd. Zonder het differentieel zou het buitenste wiel
grip verliezen, waardoor het voertuig kan gaan slippen. Dit vereist veel van de banden en de aandrijflijncomponenten, buiten het feit dat er controle wordt verloren in bochten.
TWEEWIELAANDRIJVING
Bij ondergronden met veel grip (zoals de snelweg), wordt vermogen geleverd aan beide aandrijfassen via de transmissie en de tussenbak .
VIERWIELAANDRIJVING, ONAFHANKELIJK DIFFERENTIEEL
De voorste en achterste differentiëlen drijven alle vier de wielen gelijkmatig aan wanneer een inschakelbaar 4WD voertuig in de stand 4WD staat.
ONAFHANKELIJKE DIFFERENTIËLEN
Vanwege dezelfde reden dat onafhankelijke differentiëlen geweldig zijn voor de snelweg, kunnen ze offroad leiden tot kopzorgen. Het doorgegeven koppel in differentiëlen neemt de weg met de minste weerstand. Als er één wiel zich op de weg bevindt en de andere in modder, zal alle koppel naar het wiel in de modder gaan, wat precies is wat je niet wilt. Gelukkig hebben fabrikanten oplossingen gevonden
om dit probleem te verhelpen.
De wielen zonder grip krijgen het gehele vermogen
VIERWIELAANDRIJVING, ONAFHANKELIJK DIFFERENTIEEL
In een inschakelbaar 4WD-voertuig op ondergronden met weinig grip zal het vermogen vaak de weg van de minste weerstand volgen en naar het wiel gaan dat het makkelijkste draait. Dit betekent dat de banden met de meeste grip niet worden aangedreven, en uw voertuig doorslipt
Dit wiel krijgt energie, waardoor het voertuig vooruit beweegt.
VIERWIELAANDRIJVING, ONAFHANKELIJK DIFFERENTIEEL
Door het vergrendelen van het achterste differentieel worden de achterwielen gelijkmatig aangedreven, ongeacht het gripniveau. Zolang één van die wielen grip heeft, kunt u uit de modder komen.
Alle vier wielen worden gelijkmatig aangedreven
VIERWIELAANDRIJVING, VERGRENDELING VAN HET DIFFERENTIEEL VOOR EN ACHTER
Een inschakelbaar 4WD voertuig dat zich in de 4WD stand bevindt met vergrendelingen in beide assen zal alle vier de wielen aandrijven, ongeacht de ondergronden. Gaan met de banaan dus!
DIFFERENTIËLEN VERGRENDELEN
Bij voertuigen met vierwielaandrijving die er echt voor gaan, zorgen sperdifferentiëlen
ervoor dat er niet meer gegokt hoeft te worden. Als er een vergrendeling is ingeschakeld, wordt elk wiel gelijkmatig aangedreven, ongeacht de hoeveelheid grip. Bij omstandigheden waar er weinig grip is, zorgt dit ervoor dat elk wiel dat ook maar een beetje grip heeft zijn aandeel kan leveren om het voertuig voort te bewegen. Er zijn twee verschillende sperdifferentiëlen, door de bestuurder bediend of automatisch, en afhankelijk van het voertuig kan het zijn dat het sperdifferentieel zich enkel op de achteras bevindt (met een onafhankelijk of gelimiteerd slipdifferentieel aan de voorzijde). Het kan ook zijn dat
de sperdifferentiëlen zich zowel op de voorste als achterste as bevinden voor de ultieme offroad ervaring. Vergrendelingen op beide assen zorgen ervoor dat alle vier de wielen dezelfde aandrijving krijgen, of er nu een wiel vastzit, alle vier de wielen in de modder rijden, of als er twee wielen in de lucht hangen.