Hoe moet u uw banden verwisselen?
Banden gaan niet eeuwig mee. De twee belangrijkste redenen waarom mensen banden kopen zijn de slijtage van het loopvlak en schade aan de banden. Banden verwisselen is daarom essentieel voor uitstekend rijgedrag.
PER VIER OF PER TWEE?
Idealiter moeten de 4 wielen van een voertuig voorzien zijn van identieke of minstens vergelijkbare (per as) banden.
Op welke punten moet u letten wanneer u banden vervangt:
- vervang uw banden altijd per 2 of per 4: het is onontbeerlijk dat de banden op eenzelfde as volkomen identiek zijn: hetzelfde merk, hetzelfde profiel, dezelfde afmetingen, dezelfde symbolen (snelheid en belasting) ;
- geef altijd de voorkeur aan de afmetingen die gehomologeerd zijn door de constructeur van het voertuig (transformaties beperken, of doorverwijzen naar een professional);
- plaats de nieuwste banden altijd op de achterste as om het verlies aan grip te beperken, ongeacht of het om een voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving gaat. Een voertuig met de beste banden op de achteras is stabieler.
BFGoodrich beveelt ten stelligste aan de afmetingen te respecteren die gehomologeerd zijn door de constructeur van het voertuig. Het is evenwel mogelijk de afmeting van de banden van uw voertuig te wijzigen, maar in dit geval is het onontbeerlijk te rade te gaan bij een professional.
SLIJTAGE, LEKKE BAND, REPARATIE
Het één keer per week controleren van de staat van uw banden wordt sterk aanbevolen. Controleer één keer per maand de bandenspanning, de profieldiepte, kijk of ze zijwandbeschadiging of een ander teken van slijtage vertonen. Bij de minste twijfel, aarzel niet om de hulp van een professional in te roepen die kan bevestigen of ze nog geschikt zijn om mee te rijden.
Vijf redenen om uw banden te vervangen
Vijf redenen die aangeven dat het nodig is om een band te vervangen. Indien de band in sommige gevallen kan worden hersteld, moet vóór elke herstelling eerst een grondig onderzoek worden uitgevoerd door een professional. Alleen hij kan vaststellen of de band intern beschadigd is. De demontage van de band is onontbeerlijk om nauwkeurig de staat van de band te kunnen beoordelen.
1 – De band is lek
In geval uw band lek is, moet de band door een professional op schade gecontroleerd. Alleen hij kan bepalen of de binnenkant van de band geen schade heeft geleden waardoor de band onherstelbaar is.
2 – De wettelijke slijtagelimiet is bereikt
Dit zegt de Wegcode:
- «De slijtage-indicator van 1,6 millimeter geeft de wettelijke minimale profieldiepte van het loopvlak weer».
- «Het verschil tussen de profieldiepte van 2 banden die gemonteerd zijn op eenzelfde as mag niet meer dan 4 millimeter bedragen (niet van toepassing in Nederland)».
3 – De banden vertonen tekenen van veroudering
Het is moeilijk de levensduur van banden te voorzien. Deze hangt niet af van de fabricagedatum. Ook banden die niet of slechts af en toe worden gebruikt, kunnen tekenen van veroudering vertonen. Diverse factoren spelen een rol in de levensduur van banden: klimaatomstandigheden, opslag- en gebruiksomstandigheden, belasting, snelheid, rijgedrag, bandenspanning, onderhoud, enz. Al deze factoren kunnen een grote invloed hebben op de verwachte levensduur. Voor meer informatie, raadpleeg onze gebruiks- en veiligheidsaanwijzingen.
4 – De band is beschadigd
Een stoeprand, een gat in de weg of een scherp voorwerp kunnen een band ernstig beschadigen. Laat alle perforaties, scheuren of vervormingen grondig door een professional controleren. Alleen hij zal u kunnen zeggen of de band kan worden hersteld. Gebruik als algemene regel nooit een beschadigde band of een band die een lek heeft gehad zonder eerst een professional te raadplegen. Dit is een veiligheidsregel omdat een professional alleen via de inspectie na de demontage kan bevestigen of de band interne schade heeft geleden.
5 – De band vertoont abnormale slijtage
Abnormale slijtage van het loopvlak – in bepaalde zones, in het midden of aan de zijkanten, wijst vaak op een mechanisch probleem, zoals een verkeerde uitlijning, onbalans, defecte ophanging of transmissie. Ook kan de slijtage het gevolg zijn van een verkeerde bandenspanning. Neem bij de kleinste onregelmatigheid contact op met een professional.