Hoe moet de markering van een bandenlabel worden gelezen?
De markering van een band stemt overeen met de symbolen die weergegeven staan op de zijwand van een band.
Naast de naam van het merk en van het assortiment (in ons voorbeeld BFGoodrich g-Grip), kunt u ook de bandenmaten en de kenmerken van de band aflezen: breedte, hoogte/breedteverhouding, hieldiameter, structuur, belastingindex en snelheidssymbool.
Uitleg
Voorbeeld van de afmeting: 225/55 R 17 97 W
225 : Wat betreft de bandenmaten, geeft dit de breedte van de band weer, uitgedrukt in mm. In ons voorbeeld is de band 225 mm breed
55 : verwijst naar de serie van de band, met andere woorden, de verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de sectiebreedte van de band. In ons voorbeeld is de hoogte van de zijwand gelijk aan 55% van de breedte van de band. Over het algemeen geldt hoe lager de verhouding, hoe lager de zijwand.
Opmerking: hoe lager de zijwand, hoe beter de grip in bochten; in dit geval verloopt het rijden minder comfortabel.
R : verwijst naar de interne constructie van de band. R wijst erop dat de bandenconstructie “radiaal” is. Vrijwel alle banden die momenteel in omloop zijn, hebben een radiaalconstructie. Dit betekent dat de karkasdraden van de ene naar de hiel lopen.
17 : Verwijst naar de hieldiameter van de band die overeenkomt met de diameter van de velg. Deze diameter wordt uitgedrukt in inch. In ons voorbeeld is de diameter dus 17 inch.
97 : verwijst naar de belastingsindex van de band. Deze index geeft de maximale belasting weer die de band aankan wanneer hij wordt opgepompt tot de maximale veilige bandenspanning. In ons voorbeeld betekent dit niet dat de band 97 kg kan dragen, maar dat de index 97 bedraagt; vervolgens moet u een overeenstemmingstabel raadplegen waarin voor elke index de belasting in kg wordt weergegeven. Voor een index van 97 bedraagt de maximale belasting die kan worden gedragen 730 kg/band.
W: stemt overeen met de snelheidscodering en geeft de maximale snelheid weer waarvoor een band is gecertificeerd om zijn maximale belasting in alle veiligheid te kunnen dragen. De snelheidssymbolen gaan van A (de laagste) tot Y (de hoogste), met één uitzondering: de H ligt tussen de U en de V. Net zoals voor de belastingsindex stemt elke letter overeen met een equivalent in km/u:
- Q : 160 km/u
- R : 170 km/u
- S: 180 km/u
- T : 190 km/u
- H: 210 km/u
- V: 240 km/u
- ZR : > 240 km/u
- W : 270 km/u
- Y: 300 km/u
Opgelet: de snelheidscodering is een indicatie die gekoppeld is aan de capaciteiten van de band; deze geeft u in geen geval de toelating sneller te rijden dan de wettelijke snelheidslimieten.
Overeenstemmingstabel: belastingsindex vs. belasting in kg/band
Andere markeringen
UTQG-code
De UTQG-norm (Uniform Tire Quality Grading) is een Noord-Amerikaanse norm die opgelegd wordt door het ministerie van verkeer van de VS (FMVSS: FEDERAL MOTOR VEHICULE SAFETY STANDARDS) met betrekking tot de banden van particuliere voertuigen.
Deze norm geldt niet voor spijkerbanden (4x4, all terrain voertuigen), sneeuwbanden, reservebanden en banden met een velgdiameter van minder dan 12 inch.
Deze norm moet vermeld staan op de zijwanden van banden die verkocht worden in de VS en gezien het feit dat vrijwel alle fabrikanten op de Amerikaanse markt actief zijn, vinden we deze norm ook terug op de meeste banden die verkocht worden in Europa.
Informatie over de fabricage
Dankzij deze codes kunnen we te weten komen wanneer en waar de band werd gefabriceerd. In dit voorbeeld:
DOT - Department of Transportation (USA)
BP - Code van de fabriek waar de band werd gemaakt
M2 - Afmetingscode
P711 - Optionele code
4008 - Week en jaar van fabricage. In dit geval, week 40 en in het jaar 2008.
Markeringen winter
Er kunnen twee specifieke markeringen met betrekking tot de winter vermeld staan op de zijwanden van de banden:
M+S
Deze markering geeft, overeenkomstig de Europese regelgeving, aan dat het gaat om een “Mud & Snow band”. De prestaties ervan in winteromstandigheden worden evenwel niet getest.
3PMSF
3 Peak Mountain Snow Flake: banden die deze markering dragen, zijn bestemd voor omstandigheden waarbij de wegen besneeuwd zijn en leveren prestaties die bevestigd zijn door middel van tests.*
Het symbool, dat bestaat uit drie pieken en een sneeuwvlokje (3PMSF) dat aangebracht wordt op M+S-banden (Mud & Snow), geeft aan dat de banden zijn ontworpen voor moeilijke sneeuwomstandigheden.
* Test waarbij de doeltreffendheid van de remmen in winteromstandigheden wordt getest volgens de ETRTO-methode (European Tyre and Rim Technical Organisation).
Waarschuwing: deze veiligheidswaarschuwing is verplicht in de VS.
GROOT LETSEL KAN VEROORZAAKT WORDEN DOOR:
"HET FALEN VAN EEN BAND WEGENS TE LAGE BANDENSPANNING OF TE ZWARE BELASTING. LEES DE ONDERHOUDSGIDS VAN HET VOERTUIG OF DE “BANDENSTICKER (1)”
EEN KLAPBAND VEROORZAAKT DOOR ONJUISTE MONTAGE VAN BAND/VELG; POMP NOOIT VERDER OP DAN XX PSI (2) OM DE HIELEN VAN DE BAND OP DE VELG TE ZETTEN; BANDEN MOGEN ALLEEN WORDEN GEMONTEERD EN VERWIJDERD DOOR DAARVOOR OPGELEIDE PERSONEN
HET MONTEREN VAN RADIAAL- EN DIAGONAALBANDEN OP HETZELFDE VOERTUIG EN HET MONTEREN VAN VERSCHILLENDE MATEN BANDEN OP DEZELFDE AS.
(1) bandensticker: verplicht voor voertuigen op de weg in de VS, beschrijft hoe de aangebrachte banden van een voertuig te gebruiken
(2) xx PSI (of yy kPa) specifieke waarde voor elke fabrikant.
Ontdek meer
Advies over bandenveiligheid en -gebruik
Hoe moeten uw banden worden vervangen?
Bandenlabels
Constructie van een band
Welke band voor welk seizoen?