offroad2122 day4 233 v2 banner

ALLES WAT U MOET WETEN OVER SCHAKELEN VOOR OFFROAD RIJDEN

ALLES WAT U MOET WETEN OVER SCHAKELEN VOOR OFFROAD RIJDEN

Er zijn twee reguliere manieren van schakelen, automatisch
en handmatig. In veel gebieden van Noord-Amerika zijn  handgeschakelde  voertuigen iets van vroeger. Maar in de meeste andere landen ter wereld komen dit soort voertuigen veel vaker voor. Elk type schakelen heeft voor- en nadelen voor offroad rijden. Wees ervan bewust hoe u het beste uw specifieke soort schakelen kunt gebruiken.

ALLES OVER AUTOMATISCH SCHAKELEN

Hoewel het simpel klinkt, is het eerste ding dat u moet weten hoe u het voertuig in een versnelling zet. Zorg ervoor dat u de versnellingspook goed kunt vinden in uw voertuig. Bij oudere voertuigen kan het zijn dat de versnellingspook zich op de stuurkolom bevindt, terwijl bij nieuwere voertuigen deze meestal op de middenconsole is bevestigd. Het zou kunnen dat er zich twee versnellingspoken op de vloer bevinden. De tweede pook bedient de tussenbak waarmee u de vierwielaandrijving kunt inschakelen.
Automaten zijn doorgaans eenvoudiger om mee te rijden
omdat de transmissie dan het meeste werk voor u doet. Onthoud dat snelheid niet altijd het antwoord is. Laat het voertuig doen waar het voor ontworpen is.

 

 

 

 

 

D - Het voertuig zal zelf tussen de verschillende versnellingen schakelen waardoor u op efficiënte wijze hoge snelheden kunt bereiken. Doorgaans gebruikt voor het rijden op de snelweg.

2 - Houdt het voertuig in zijn tweede versnelling en voorkom onverwachts opschakelen of terugschakelen

1 - Houdt het voertuig in de eerste versnelling. Vertraagt de motor en biedt het maximale koppel. Gebruikt bij het rijden in moeilijk terrein met zeer lage snelheden.

offroad guide p21 22

offroad guide p21 22

UW AUTOMAAT GEBRUIKEN

  • Het remmen op de motor kan gelimiteerd zijn bij automaten. Zorg bij het versnellen en vertragen van uw voertuig voor voldoende remkracht en geef voldoende gas.
  • Door terug te schakelen naar D1 of D2 en 4WD Laag (zie vierwielaandrijving systemen, pagina 24) te gebruiken, wordt het voertuig in staat gesteld om heel langzaam over obstakels te rijden  met het geven van weinig of geen gas.
  • Gebruik de hoogst mogelijke versnelling voor het klimmen.
  • Ga omlaag in de laagste versnellingen.
  • Door de overdrive-knop te gebruiken kan het voertuig
    niet de hoogste versnelling gebruiken. Dit is handig bij het
    rijden op steile hellingen en in moeilijk terrein,
    evenals bij het trekken van voertuigen op de weg.

VOORDELEN VAN AUTOMATEN

NADELEN VAN AUTOMATEN

  • Gebruikersvriendelijker
  • Soepele krachtoverbrenging
  • Minder moeite
  • Eenvoudiger voor het trekken van voertuigen
  • Geen koppeling die kan verbranden
  • Beter aanpasbaar aan vierwielaandrijving
  • Rolt weg op hellingen naar beneden
  • Het voertuig kan niet worden geduwd om de motor te starten
  • Geen stop-start
  • Hogere reparatiekosten
  • Kan oververhitten bij moeilijk terrein

REMMEN MET LINKERVOET

Jazeker, wanneer je over moeilijk begaanbaar gebied rijdt,
moet je daadwerkelijk met je linkervoet
remmen. Hierdoor kun je je snelheid met zowel de rem
als het gaspedaal lichtjes doseren
bij moeilijke obstakels. Tenzij je
offroad voertuig voorzien is van kruipassistentie
waarmee je rem en gaspedaal bediend worden,
moet je linkervoet vaak worden gebruikt.

ALLES OVER MET DE HAND SCHAKELEN

Als u nog nooit met een handgeschakelde versnellingsbak heeft gereden, is het misschien niet handig om daar offroad mee te beginnen. Zorg ervoor dat u de basisprincipes onder de knie heeft voordat u de verharde wegen verlaat. Het beheren van drie pedalen en het kiezen van versnellingen moet automatisch gaan, zodat u zich volledig kunt richten op de steeds veranderende offroad omstandigheden.

VOORDELEN VAN MET DE HAND SCHAKELEN

UW HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK GEBRUIKEN

  • Beheerst naar beneden rijden
  • Duwstart en stop-start mogelijk
  • Genereert minder warmte
  • Lager brandstofverbruik
  • Goedkoper en eenvoudiger te onderhouden
  • Bestuurder beheerst het voertuig
  • Koppeling kan oververhitten
  • Vereist goede hand-voet coördinatie
  • Minder soepel
  • Kan lastiger zijn om moeilijk terrein te rijden
  • Minder gebruiksvriendelijk offroad met de standaard achterasreductie

UW HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK GEBRUIKEN

  • Houd uw voet zoveel mogelijk van de koppeling af. Anders verliest u niet alleen voorwaartse snelheid, maar kan de koppeling verbranden.
  • Druk de koppeling alleen in wanneer u moet schakelen, houd uw linkervoet normaal gesproken op de vloer.
  • Houd uw voet niet op het koppelingspedaal, zelfs wanneer u het niet gebruikt. Ruw terrein kan ervoor zorgen dat uw voet op het pedaal klapt en daardoor per ongeluk het pedaal indrukt.
  • Gebruik de eerste en tweede versnelling bij het rijden in moeilijk terrein.
  • Schakel nooit bij het bij het rijden over heuvels of obstakels. Voorwaartse snelheid kan toenemen bij het afdalen en afnemen bij het klimmen.
  • Als uw motor afslaat op een obstakel, en uw voertuig dit mogelijk maakt, draai dan de contactsleutel en start de motor opnieuw zonder de koppeling te gebruiken. De starter zou u moeten helpen over het obstakel te komen.

STARTEN ZONDER TE ONTKOPPELEN

Bij moderne handgeschakelde versnellingsbakken moet de bestuurder de koppeling indrukken om het voertuig te starten, wat lastig kan zijn wanneer de motor is afgeslagen op een rots.
Sommige voertuigen zijn ontworpen met off-roaders in het achterhoofd en bieden een overbruggingsschakelaar aan waarmee u in een versnelling kunt starten. Zo kunt u één voet op de rem houden en de andere op het gaspedaal. De startmotor zelf kan u uit een benarde situatie helpen. Bekijk uw gebruikershandleiding voor volledige informatie.

De browser die u gebruikt, wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+