Etiquetage des pneumatiques

Etiquetage des pneumatiques

Sluiten

Brandstofverbruik

Het linker gedeelte van het label kenmerkt de bijdrage van de band aan het brandstofverbruik en aan de uitstoot van CO2.
Banden vertegenwoordigen ongeveer 20% van het brandstofverbruik van voertuigen, vooral gezien hun rolweerstand. Een lagere rolweerstand kan dus gevoelig bijdragen tot de energie-efficiëntie van het wegtransport en daardoor aan de vermindering van de uitstoot (CO2). Het is deze rolweerstandswaarde, gemeten op een simulatietoestel, die de graad van de band bepaalt.

Wat is het verschil tussen een A-band en een G-band?

Het verschil in rolweerstand is aanzienlijk en vertegenwoordigt een technologische evolutie van meerdere bandengeneraties.

Voor een personenwagen is de impact op het brandstofverbruik tussen een A-band en een G-band zeer aanzienlijk, namelijk ongeveer 0,5 l / 100 km.

Ofwel ongeveer 80 liter brandstof / jaar (voor 15.000 km / jaar).

Meer dan € 100 / jaar voor een benzinevoertuig (aan een brandstofprijs van € 1,30 / liter)

Hoewel de economische impact voor de consument zeer groot is, is de milieu-impact dit nog des te meer omdat dit verschil in verbruik overeenstemt met een uitstoot van 12 g CO2 per km.

Grip op nat wegdek

Het rechter gedeelte van het label kenmerkt de prestaties van de band in remsituaties op nat wegdek. De metingen zijn uitgevoerd op een voertuig volgens de voorwaarden die bepaald zijn door de Europese regelgeving (snelheid, kenmerken van de piste, hoogte van het water, temperatuur, ...).

De graad wordt bepaald door de prestaties van de geteste band te vergelijken met een referentieband.

Wat is het verschil tussen een A-band en een F-band? (Voor deze veiligheidsperformance mag de klasse G niet worden gecommercialiseerd)

Het verschil in remafstand tussen een voertuig dat uitgerust is met banden van categorie A en een voertuig dat uitgerust is met banden van categorie F bedraagt meer dan 18 meter.

Extern rolgeluid van de band

Het lawaai dat veroorzaakt wordt door het verkeer is een groot ongemak. Het onderste deel van het label betreft het geluidsniveau van de band buiten het voertuig, dus niet het lawaai dat door de bestuurder in zijn voertuig wordt waargenomen. Het cijfer drukt het geluidsniveau uit in decibels.